SEO uitbesteden? Waar moet ik op letten?

Seo specialist aan het werk

Je hebt een website maar wilt beter gevonden worden in zoekmachines. Heb je zelf de kennis niet of tijd om jouw website naar betere posities te brengen? Dan kun je erover nadenken om een SEO specialist in te huren.

Google heeft zelf een uitgebreid artikel “Do you need an SEO?” geschreven waarin ze uitleggen waar je als bedrijf op moet letten als je een SEO wilt inhuren.

In dit artikel hebben we een aantal vragen opgeschreven om je op weg te helpen als je overweegt om met een SEO specialist te gaan samenwerken.

1. Waarom zou ik met jullie in zee gaan en niet met iemand anders?

Het is belangrijk dat je een samenwerkingspartner hebt die jouw bedrijf online kan helpen de volgende stap te zetten. Waarom zijn jullie de partij met wie ik moet samenwerken? Vraag wat de USP’s en kernwaarden (unique selling points) zijn en kijk of dit past bij jouw bedrijf.

2. Welke beloftes kunnen jullie me maken?

Bedrijven die beloftes maken op het gebied van posities of bezoekers kun je gelijk grote vraagtekens bij zetten. Niemand weet exact wat het algoritme van Google is. Wordt jou dus een plek op de 1e pagina of een nummer 1 positie beloofd? Trap hier niet in en ga eens praten met andere SEO specialisten.

3. Kan ik een lijst krijgen van klanten waar jullie voor werken?

Een goede SEO consultant zal er geen probleem van maken als je vraagt naar een lijst met klanten en contactgegevens waar het bedrijf voor werkt. Referenties zijn een belangrijke graadmeter om erachter te komen of een bedrijf net zo goed is zoals ze zeggen.

4. Waarom zou ik mijn website aan jullie overlaten?

Voordat je met een SEO bedrijf zaken gaat doen is het belangrijk dat je weet hoe het bedrijf werkt en of ze werken volgens de Google richtlijnen voor webmasters. Als je niet volgens deze richtlijnen werkt, kan je website een Google Penalty krijgen en verdwijnen uit de zoekresultaten.

5. Hoe lang duurt het voordat jullie mijn website beter vindbaar hebben gemaakt?

Er is geen standaard tijdlijn die een specifiek antwoord geeft op deze vraag. Elke website is anders gebouwd, heeft te maken met verschillende mate van concurrentie en heeft andere knelpunten die de vindbaarheid beïnvloeden.

Houd rekening met minimaal 4 maanden tot 1 jaar totdat je resultaten gaat zien van de inspanningen.

Jouw concurrentie is ook een essentiële factor. Hebben jouw concurrenten bijvoorbeeld allemaal een goed geoptimaliseerde website en een hoge autoriteit? Dan zal dit grote impact hebben op de snelheid en de mogelijkheid dat jouw website zal gaan scoren.

Een goede SEO consultant zal je geen onrealistische doelen aanpraten en eerlijk en transparant communiceren. Dit is misschien niet altijd even leuk om te horen maar dit zijn wel de bedrijven waar je iets aan hebt en die jouw bedrijf naar het volgende niveau kunnen tillen.

6. Hoe meten jullie het succes van SEO campagnes?

Het succes van een goede SEO campagne kun je eenvoudig meten door exact bij te houden hoeveel verkeer jouw website heeft en waar dit verkeer vandaan is gekomen. Daarnaast is het belangrijk om de rankings op belangrijke zoektermen te monitoren. Ook is het belangrijk dat je conversies (doelen) zijn ingesteld in Google Analytics zodat je precies weet hoe jouw website presteert. Je kan namelijk 1000 bezoekers hebben met 0 conversies. Dit betekent waarschijnlijk dat jouw bezoekers niet vinden waar ze naar op zoek zijn of misschien werkt je website simpelweg niet goed.

*TIP: Laat je dus goed informeren over hoe het succes van jouw SEO campagne gemeten gaat worden!

7. Welke Tools gebruiken jullie?

Deze vraag sluit deels aan bij de vorige vraag. Om erachter te komen hoe een website presteert en scoort op het gebied van techniek, rankings, verkeer en usability heb je tools nodig die je de juiste informatie verschaffen. De tools die een SEO specialist gebruikt kunnen je een goed beeld geven van bij hoe het bedrijf te werk gaat.

Bij SEOlab zijn we onder andere fan van deze SEO tools:

8. Welke vragen stelt mijn SEO specialist aan mij? En wat hebben ze van mij nodig?

Als je iemand inhuurt om jouw bedrijf online op de kaart te zetten is het belangrijk dat jouw nieuwe partner zich goed inleest in wie jullie zijn en wat jullie precies doen.

Tijdens een eerste introductiegesprek is het dus belangrijk dat een SEO specialist vraagt:

  1. Wie zijn jullie klanten?
  2. Wat zijn jullie doelen?
  3. Wat maakt jullie bedrijf uniek?
  4. Hoe worden jullie momenteel gevonden door jullie klanten?
  5. Welke andere marketing kanalen zetten jullie in?
  6. Hoe ziet jullie salesproces eruit?
  7. Wat heb je zelf al aan online marketing gedaan?
  8. Heb je ervaring met andere online marketing bureau’s? Zo ja, wat hebben deze precies voor jullie gedaan?

Conclusie

Als je jouw bedrijf een nieuwe boost wilt geven door een betere vindbaarheid te realiseren, is het belangrijk om een gemotiveerd en gekwalificeerd bureau in de arm te nemen. Er zijn veel aspecten waar je op moet letten. Ga vooral af op je gevoel maar wees wel kritisch naar je nieuwe online marketing bureau.

Victor de Vos

Victor de Vos

SEO uitbesteden?

Beginnen met SEO is nooit te laat! Heb je zelf geen tijd of kennis om dit uit te voeren, dan is het een goed idee om je SEO uit te besteden. Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!