Hoe doe je een goed zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden analyse

Een goed zoekwoorden onderzoek is goud waard. Waarom? Goede content, met de juiste zoekwoorden, zorgt voor goede vindbaarheid en waarde van je site. Een zoekwoorden onderzoek helpt je te focussen op het onderwerp. Als je de juiste woorden gebruikt en een duidelijke tekst schrijft, is de kans groot dat jouw doelgroep de tekst en het doel snapt. Voor de vindbaarheid is duidelijkheid en gebruik van zoekwoorden nog belangrijker: de zoekmachine-robot moet snappen waar een tekst of pagina over gaat.

Keywords zoeken

Keywords zoeken zou altijd aan het begin moeten staan van een website of pagina. Het is de basis voordat je gaat beginnen. Het werkt erg prettig om je aan die basis vast te houden. Een zoekwoord in een koptitel en een ander woord in een subtitel zorgt er tevens voor dat je niet teveel uitweidt. Tip: veel verschillende zoekwoorden op 1 pagina is overkill. Maak dan gewoon verschillende pagina’s!

Bij deze onze tips om tot een goede keywordanalyse te komen:

1. Google Search Console
Als jij een site hebt, is Google Search Console jouw bron om erachter te komen op welke zoekwoorden je site organisch rankt. Ook al rankt je site op een lage positie voor bepaalde zoekwoorden, dat zijn de kansen om aan te werken. Google Search Console is helemaal gratis te gebruiken!

2. Google Trends
Google Trends geeft aan welke onderwerpen of zoekopdrachten populairder zijn. Je kan verschillende onderwerpen of synoniemen ook met elkaar vergelijken. Zo blijkt ‘zoekwoorden onderzoek’ populairder te zijn dan ‘keyword analyse’. Vergeet niet de regio even op het juiste land te zetten. Google Trends kan je gebruiken aan de start van zoekwoorden onderzoek, als je nog twijfelt over een synoniem bijvoorbeeld.

3. Google AdWords
Van Google AdWords kan je gebruikmaken als je adverteert. Je kan zoekwoord-ideeën opdoen. Daarnaast kan je ook een lijst met zoekwoorden indienen om het zoekvolume per maand te zien. Ideaal om te zien, maar wij gebruiken liever nog een andere, betere, betrouwbaardere tool. Zie tip nummer 4.

4. Ahrefs
Ahrefs is de belangrijkste tool die wij gebruiken; onze favoriet. Omdat je er zoveel mee kan, hebben we er een abonnement genomen. Naast een Site Explorer en Content Explorer, biedt Ahrefs ook de Keyword Explorer. Dankzij Ahrefs kunnen we zien waar een site op rankt. Daarnaast kunnen we (net als bij AdWords) zien hoeveel zoekvolume per maand zit op een zoekwoord. Deze aantallen zijn betrouwbaarder dan de resultaten van Google Adwords.

5. Google & AnswerThePublic
Heb je nog meer inspiratie nodig? Gebruik de zoekmachine van Google zelf: check onderaan de gerelateerde zoekopdrachten. Ook AnswerThePublic is prima om inspiratie op te doen. Ook zie je welke vragen men weleens stelt omtrent een bepaald onderwerp.

Bij een zoekwoorden onderzoek start jouw tekst. Succes met schrijven!

Irma van Leeuwen

Irma van Leeuwen

Creëer een onderscheidend merk, volg een strategie en werk met passie. Wij vergroten de autoriteit van uw website en product door online vindbaarheid!

Interesse?

Ben je benieuwd hoe SEOlab jouw bedrijf kan helpen naar een betere vindbaarheid of goed geoptimaliseerde website? Neem via onderstaand formulier contact op en we nemen z.s.m. contact op!